Blog HU, Kultúra & Utazás, Nőnek lenni
Comment 1

Egy ritka madár: Iris Apfel

Iris Apfel mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Akár inspirál, akár felháborít, egy biztos: valamit mindenképpen kivált az emberből. Nem titkolom: engem Iris nagyon is inspirál és hosszú kutatómunkába ástam magam, hogy megfejtsem jelenségének okát és esszenciáját, amit nem a divat felől kívánok megközelíteni. Mitől lesz valaki 95 évesen ünnepelt példakép mások számára? Mitől lesz valaki egyáltalán boldog, egészséges, a fiatalságot leiskolázó intellektusú, üdítő beszélgetőpartner 95 évesen, aki a mai napig tud meglepetést okozni környezetének, és mai napig képes új ötletekkel, mosollyal, derűvel kiállni a Világ elé? Hogyan lesz valaki manapság ünnepelt világmárkák reklámarca, akinek se számítógépe nincs, sem az internetet nem használta soha? Ennek néztem utána, és foglalom össze a bennem kialakult képet Iris interjúi, és a róla megjelent cikkek alapján, mely munkát végtelenül élveztem köszönhetően Iris páratlan humorérzékének és elragadó személyiségének.

 

A magát egyszerűen csak “nyugdíjas sztárocskaként” bemutató New York-ban élő hölgy tavaly nyáron ünnepelte 95. születésnapját és jelenleg népszerűsége csúcsát élvezi.
Az egyenesbeszédű, éles eszű, sajátságos kifejezésmódú (mind megjelenésében, mind beszédstílusában) divatikon, már legalább fél évszázada inspirálja a divatvilágot puszta megjelenésével. Hatalmas keretes szemüvegei, színes, a túlzást nem ismerő, feltűnő mennyiségben viselt bizsui (melyeket 11 éves kora óta gyűjt) mára védjegyévé váltak. Sokszor egy karácsonyfán nincs annyi dekoráció, mint Iris-on egyidőben, ennek ellenére az összkép mindig zseniálisan művészi, és látszólag egy alapos komponálás műve.
Iris azonban nagy jazz rajongó és a zenén kívül az élet más területén is a jazzes improvizációt részesíti előnyben. Még 95 évesen is elmondhatja magáról, hogy állandó elfoglaltságai miatt nem sok ideje van összeválogatni aznapi ruha-összeállítását, így ösztönösen, érzésből, a pillanat inspirációjából meríti megjelenését hatalmas gardróbjából és bizsu-gyűjteményéből: „Azt veszem fel, ahogyan érzem magam.”

Forrás: adweek.com

Amíg legtöbben 90-es éveikben már évtizedek óta a derűs, passzív nyugdíjas éveiket élik, addig Iris (aki azzal viccelődik, hogy csupán azért aktív még mindig, mert a temetésére gyűjt) divatbemutatókra, közönségtalálkozókra jár, fotósorozatok, reklámkampányok modellje. De hogyan lehetséges mindez? Sorsának alakulása mindenképpen segített oda sodorni őt, ahol most tart, Iris azonban soha nem tett tervezett, tudatos lépéseket a hírnév és a megbecsült társadalmi pozíciója felé. Tulajdonképpen hitelessége és saját személyiségének teljes fölvállalása az, amely élete minden szakaszában kiemelte őt és reflektorfénybe helyezte az átlagos emberek szürke tömegében.

Kezdeti sikerek – a textil, házasság, utazások

1921 augusztus 29-én született Queens-ben, New Yorkban Iris Barrel néven szüleinek egyedüli gyermekeként. Anyai oldalról nagyszülei orosz emigránsok voltak, akik Long Island City-ben telepedtek le. Édesapja tükör- és üvegműves volt, aki a legkiválóbb belsőépítészekkel, enteriőr tervezőkkel dolgozott együtt. Édesanyja divatüzletet vezetett és mindig stílusos, elegáns asszony volt.

Édesanyám mindig gyönyörűen öltözködött. Azt mondta, hogy ha van egy szimpla fekete ruhád és pár különböző kiegészítőd, akkor már legalább 27 különböző szetted van. Anyám a kiegészítők oltáránál hódolt, én pedig magamba szívtam ezt a rajongást.” – Iris Apfel

Iris tanulmányait a new york-i egyetemen végezte művészettörténet szakon.
1948-ban hozzáment Carl Apfelhez, akivel két évvel később textilvállalkozást alapítottak, az Old World Weavers-t, melyet 1992-ig, nyugdíjba vonulásukig lelkesen, nagy sikerekkel vezettek.

Iris és férje Carl Apfel / Forrás: keyword-suggestion.com

Iris és férje Carl Apfel / Forrás: runway96.com

Rendkívüli minőségű 16-17-18. századi kézzel szőtt textilekkel dolgoztak, melyeknek nem akármilyen felvevőpiaca volt. Dolgoztak a legtöbb híres múzeumnak, ügyfelük volt Greta Garbo, és Estée Lauder, de a legnagyobb elismerést az hozta számukra, hogy berendező-kivitelezőként dolgozhattak a Fehér Ház 9 elnökének is. Vállalkozásukhoz egyedi, kézzel készített textileket gyűjtöttek világszerte, így rengeteget utaztak férjével.

Iris kedvence a Közel-Kelet és Észak Afrika volt:

„Imádtam a színeket, a látnivalókat, a hangokat. Egy igazi érzékszervi tapasztalás volt, egy teljesen más világ. Rengeteget tanultam az utazásaim során emberekről, életről… Az utazások voltak az én legnagyobb tanítóim.” – I.A.

Iris Apfel / Forrás: onekingslane.com

Iris Apfel vásárlás közben / Forrás: pinterest

Iris Apfel vásárlás közben / Forrás: streetfashionbudapest.com

Iris az USA-n kívüli utazásaiból inspirálódva az ott begyűjtött különböző egzotikus, etnikai ruhadarabokat előszeretettel vette be önkifejezésének eszköztárába környezete nagy csodálatára és örömére.

„Szerintem előző életemben vadászó-gyűjtögető életet éltem. Imádok felkutatni, keresni, majd találni. Imádom, amikor rátalálok dolgokra, majd kiegészítem, váratlan kombinációban összepárosítom őket.” – I.A.

Már fiatalkorától formabontó, tabudöngető, utánozhatatlanul egyedi volt megjelenése, de mindez csak saját belső világának/stílusának kivetülése volt testének vetítővásznán, és egyáltalán nem volt célja soha a lázadás bármi ellen is. Ő tudta azt, hogy mindannyian mások vagyunk, nincs két egyforma ember, és mindig is élt ezzel a felismerésével. Mindezt persze megfűszerezi páratlan humorával is.

„Az intellektus és a humor maga az élet és szerintem ezt be lehet hívni az öltözködésbe, az életmódba, és abba, hogy mivel veszed magad körbe az otthonodban. Nem tudnék olyan emberrel barátkozni, akinek nincs humorérzéke.” – I.A.

Irisnak rengeteg lakberendezési és belsőépítészeti munkája volt az évek során a textilvállalkozás mellett és azt követően is. Férjével igazán kiegyensúlyozott, sőt boldog házasságban éltek jó egészségben 67 éven át egészen Carl 2015-ben bekövetkezett haláláig, mely 3 nappal 101. születésnapja előtt történt.

Iris mellett férje Carl Apfel / Forrás: captainandthegipsykid.com

Iris és férje Carl Apfel / Forrás: http://www.nytimes.com

“A nyugdíjas sztárocska”

Iris soha nem a pénzért tevékenykedett, bármibe is fogott, hanem saját önkifejezésének öröméért. Ezért lehetséges az, hogy a nyugdíjas korhatár elérésével semmi oka nem volt bármitől is visszavonulni és a mögötte lévő termékeny évek csak segítették megalapozni további sikereit. Multiplikálódott az a sokszínűség, igényesség, őszinteség, melyet az interior design területén tett le az asztalra és ahogy már említettem utánozhatatlan stílusa folyamatosan kiemeli őt a szürke tömegből. Így nem csak korosztálya, de a mindenkori tizen- huszonévesek számára is (valójában mindenki számára) tartogat meglepetést és mondanivalót.

Így nem is annyira csodálkozunk azon, hogy igazi megasztársága 2005-ben, 84 évesen kezdődött, amikor kiállítást nyitottak élete addigi munkásságából a new york-i Metropolitan Museum-ban ‘Rare Bird of Fashion’, azaz ‘A Divat Ritka madara‘ elnevezéssel, ahol több, mint 300 ruha- és kiegészítő összeállítását mutatták be a nagyközönségnek.

Forrás: bostonglobe.com

Forrás: oliobymarilyn.com

Tudásának és friss szellemi képességeinek mi sem ékesebb bizonyítéka, mint hogy 2012-ben, 90 éves korában óraadó tanárnak kérték fel a texasi egyetemen, ahol stílusról és divattal kapcsolatos témákról adott elő. Itt munkája során alapított egy kurzust, melynek keretein belül minden évben a 15 legkiválóbb diák eltölthet 1 hetet New York-ban, ahol a legkiválóbb szakmabeliektől inspirálódhat személyesen, hogy láthassák, a divat mennyire szerteágazó művészet.

Iris tanítványaival / Forrás: he.utexas.edu

2014-ben dokumentumfilm készült róla, melyet a New York Film Festival-on mutattak be Albert Maysles híres dokumentumfilmes rendezésében akinek ez volt az utolsó előtti munkája 2015-ben bekövetkezett halála előtt. Iris 90 és 93 éves kora között folytak a forgatások, forgatókönyv nem volt, Albert összeollózta a rögzített felvételeket. A film nagy sikert aratott az USA-ban.

 

Megjelenések reklámkampányokban

 

Forrás: artofmodernliving.com

Jimmy Choo egyik etnikai stílusú kollekcióját Iris inspirálta, melyet róla nevezett el:

Forrás: thefashionistyle.com

2016-ban Iris a Citroen reklámarca:

 

És ami nagyon érdekes, hogy 2015-ben két olyan divatmárkának adta arcát, ahol két tőle minimum 70 évvel fiatalabb modellel együtt szerepelt. Az egyik Kate Spade 2015-ös tavaszi kampánya volt a 22 éves Karlie Kloss-szal.

Iris a Kate Spade kampányban Karlie Kloss-szal / Forrás: instyle.com

A másik Alexis Bittar 2015-ös tavaszi kampánya a 18 éves Tavi Gevinsonnal a nonkonformista szabadgondolkodó blogger, színésznővel. Alexis Bittar kampányait előszeretettel használja filozófiai, politikai üzenetek kifejezésre juttatására. A híres tervező ezúttal az ageizmust (kor szerinti diszkrimináció) tette kampányának középpontjába. Úgy gondolja, hogy különösen az elmúlt években a legtöbb hirdetés és képanyag a divatpiacon kizárólag a 24 év alatti korosztályt mutatja be, akik ki vannak photoshop-olva, retusálva, amivel azt a képet reprezentálják, amilyennek egy nőnek ki kellene néznie.

“Ez nagyon magas lécet állít a nők elé, melynek üzenete hihetetlenül romboló az összes nőre nézve beleértve a jövő generációját. A nők minden korban gyönyörűek és tisztelni kell őket azokért a dolgokért, melyeket elérnek.” – Alexis Bittar

Iris Apfel és Tavi Gevinson / Forrás: dailymail.co.uk

Látjuk azt, hogy Iris mennyire különböző iparágakat, karaktereket inspirál lényével, és ahhoz, hogy ezt jobban megértsük nézzük meg Iris nyilatkozatait néhány kiemelt témában. (források a cikk végén)

Öregedés, plasztikai sebészet

Riporter: Elfogadja az öregedést? Az Önről készült filmben kifejezi egyet nem értését a plasztikai sebészettel szemben…

Iris Apfel: Nem értek egyet vele. Ahogyan a filmben is elég őszintén elmondtam, hogy a plasztikai sebészet csodálatos segítség, ha például olyan orral születtél, mint Pinocchio, vagy komoly baleseted volt és összetörtél, ilyenkor egy áldás, művészet, csodálatos dolog. De átszabni az arcod, csak hogy egy pár évvel fiatalabbnak tűnj, az szerintem elég nevetséges. Sosem tudhatod hogyan sül el a dolog, sokkal rosszabbul is járhatsz utána. És még ha egy gyönyörű, fiatal arcot kapsz is, a térdeid, a kezeid ugyanannyi idősek maradnak… mindenki tudja hány éves vagy.

R: Tehát Ön elfogadja az öregedést?

IA: Hogy elfogadom-e? Természetesen, ezt el kell fogadnunk. Mindennek megvan a maga időszaka. Igazán nem szeretnék még egyszer fiatal lenni, amikor látom mi történik a fiatalsággal manapság. Nevetséges megpróbálni letagadni hány éves vagy. El kell fogadnod. A korod áldás. Szerintem a korral dicsekedni kell. Minden év, amellyel gazdagodsz egy újabb ajándék.
Csak áramolj a sorssal. Ha a Jóisten bőkezű, akkor sok évet ad neked, ami csodálatos!
De csak azért, mert elértél egy bizonyos kort, még nem azt jelenti, hogy be kell gubóznod, el kell híznod és lemondanod dolgokról, például arról, hogyan nézel ki. Ez az én egyik küldetésem az életben, hogy erre ráébresszem az embereket. Soha nem dőltem hátra és gondoltam úgy, hogy “végeztem”, még mindig annyi tennivalóm van. Ha ez megtörténik, akkor véged van…

R: Miért nem szeretne most fiatal lenni?

IA: Nem tetszik, ahogyan a fiatalok élnek napjainkban. Nem szeretek technológiai dzsungelben élni. Nem szeretek gépektől függeni. Egyszerűen nem szeretem. Szerintem az emberiségből lassan kivesznek a kapcsolatok a fiatalsággal. Nem tudom hogyan mennek a dolgok máshol, de itt az USA-ban az emberek gondban vannak azzal, hogyan ápoljanak egy emberi kapcsolatot.

Múlt vs. jelen

„Technológiailag a 17. században élek. Nincsen számítógépem és nem nézem az internetet sem. Annak ellenére, hogy nem tudom mi történik ebben az iparágban, látom, hogy az emberek milyen nagy mértékben támaszkodnak rá, és én ezt nem helyeslem. Úgy látom, hogy az emberek elveszítették a kapcsolatok ápolásának művészetét. Mindenben gépekre támaszkodunk és ez elkeserítő. Az emberek randizni mennek és ülnek egymással szemben, nyomogatják a telefonjukat, mintha süketnémák lennének. A legtöbb fiatalnak komoly gondot okoz emberi kapcsolatot teremteni és azokat gondozni, és az internet ebben együttműködik. Annyira függnek az emberek a gomboktól és azok nyomogatásától, hogy nem sok idejük marad az emberi dolgokra. Sokkal könnyebb valakinek a nadrágjába bejutni, mint beférkőzni a gondolataiba. Már nem kell a memóriádat fejlesztened, vagy bármilyen másik képességedet. Megnyomsz egy gombot és ott a válasz. Nem hinném, hogy ez jó dolog, de ki vagyok én? Ez csak egy vélemény…

„Nagyon sok dolognak el is veszett a varázsa mára, minden tudásalapú. Mindenki minden kérdésre választ akar találni. A titok, a misztérium az élet fontos része.”

Az örök fiatalság titka

R: Mi a titka a fiatalságnak?

IA: Érdeklődnöd kell! Ha nem vagy érdeklődő, te magad sem lehetsz érdekes. Nagyon fontos, hogy elmerülj dolgokban, hogy ébren tartsd az elméd. És tartózkodj minél többet fiatalok társaságában, mert ők tudják mi a dörgés. (Legalábbis azt hiszik…)

Színek vs. homogenitás

„A szín az egyik legesszenciálisabb, legnélkülözhetetlenebb dolog a világon. Képtelen vagyok színek nélkül élni. De a világ manapság annyira szürke, hogy nagyobb szükségünk van a színekre, mint valaha.”

„Szerencsés vagyok, hogy annyit utazhattam annak idején. A második világháború után kezdtünk utazgatni, de a világ egy teljesen más hely volt akkor. Ha leültél egy étterembe, meg tudtad mondani, hogy az emberek hová valósiak. A világ ma már sokkal homogénebb. Az emberek ugyanazt viselik, gondolják, ugyanazt a kávét isszák. A divat a társadalom tükre és a divat manapság szinte „egyenruhákat” árul. Minden annyira egyforma. Hálás vagyok, hogy megtapasztalhattam mi volt ezelőtt. De persze az új tapasztalatok is jók, hiszen nem élhetsz a MÚLTBAN. A múltat kiindulási pontnak használhatod a jelenhez.”

Önismeret

R: Mi a legértékesebb tanács, amit egy fiatal kreatívnak, diáknak adna?

IA: Csak azt mondanám nekik, hogy ismerjék meg önmagukat, tudják meg kik ők, mit akarnak és mi okoz nekik örömet. Nem tudsz térképet adni senkinek, a dolog mindenkinél másként működik.

„Nem vagyok szakértő, és nem tudom mások hogy vannak ezzel, de úgy gondolom, hogy ha az emberek önismeretre tennének szert, könnyebb dolguk lenne azzal kapcsolatban, hogy hitelesek legyenek. De sokkal könnyebb nem gondolkodni ilyen dolgokon és azt csinálni, amit mások mondanak.”
„Ez egy nagyon kemény munka, amit sok ember nem vállal be. De ha erre nem veszed a fáradtságot, akkor másokat másolhatsz egész életedben, és az soha nem te leszel.”

Az önkifejezés szerepe

IA: Azt gondolom, hogy az egyéniség kifejezése nagyon-nagyon fontos, felszabadító érzés, egyszerűen jól érzed magad tőle. De az emberek félnek ettől, pedig nem kellene. Ha „hibázol” az öltözködésben, a divat rendőrség nem fog letartóztatni. És ha mégis, legalább nem unatkozol majd a celládban. Sokkal szórakoztatóbb, ha önmagad vagy. De ahhoz tudnod kell ki vagy Te, miben érzed jól magad, mi tesz boldoggá.

R: Honnan jön ez a félelem Ön szerint?

IA: A nyomásból, ami a médiától jön. A média halálra rémíti az amerikai nőket. Azt hiszik, hogy bizonyos módon kell kinézniük, viselkedniük. És ez kétirányú. Egy 65-75 éves nő hiába néz egy kozmetikai reklámot, mert a fotón valószínűleg egy 16 éves modell szerepel kifogástalan bőrrel, ami ki van retusálva. Hogyan tudna egyáltalán álmodni róla, hogy így nézzen ki? Mindennek megvan a maga ideje és szerintem méltósággal kell megöregedni. Semmi rosszat nem látok egy ráncban. Néhány nő annyira komolyan veszi ezt és mániákusok lesznek, stresszelnek a kinézetük miatt. És ha stresszelsz, és befeszülsz, akkor mindegy milyen szép vagy, rosszul fogod érezni magad és merevvé válsz.

”Az önkifejezés szabadsága a legfontosabb dolog, mert ha nem vagy rá képes, az azt jelenti, hogy be vagy börtönözve.” – I.A.

Forrás: pinterest

Mások véleménye és a farmernadrág

R: Mit szól ahhoz, amit Önről az emberek gondolnak?

IA: Ezen soha nem gondolkodom. Ha az embereknek nem tetszik, amit csinálok, az az ő bajuk, nem az enyém. Ahhoz semmi közöm. Mindenki tudja, hogy nem hiszek a szabályokban. Azt teszem, amit érzek, hogy tennem kell és remélem ezzel senkit nem bántok.

Iris már fiatalon is égetően fontosnak érezte individualitásának kifejezését teljes mértékben figyelmen kívül hagyva az emberek erről alkotott véleményét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy valószínűleg ő volt az első nő 1940-ben, aki farmernadrágot kezdett viselni akkor, amikor még csak néhány favágó hordta azt.

„A farmernadrágba akkor szerettem bele, amikor még dinoszauruszok uralták a Földet. Láttam magam előtt egy képet: van egy elbűvölő narancs-fehér kockás turbánom, egy nagy kerek arany fülbevalóm, egy nagyon szép fehér felsőm, amihez bárcsak lenne egy kék farmernadrágom. Amikor elmentem, hogy vegyek egyet azt mondták nekem: Hát nem tudja, hogy fiatal hölgyek nem hordanak farmernadrágot? Elment az esze? Nincs ebben a boltban semmi, amit felvehetne. Aztán néhány megpróbáltatás és gyötrelem árán végül szereztem egyet és mindenki imádta, amikor viseltem.” – I. A.

Forrás: pinterest

A szépség

R: A filmben elhangzik egy mondat: „Nem vagy szép és soha nem is leszel az. De nem számít. Van valamid, ami még ennél is fontosabb: Neked van Stílusod” A stílus többet ér, mint a természet-adta szépség?

IA: Szerintem igen, de ez az én véleményem. Attól függ, te melyik oldalon vagy. A természetes szépségnek csodálója vagyok, de nekem nincs benne részem, így a stílushoz nyúltam. Attól függ, hogy az ember mit akar kihozni az életéből. Lehetséges az is, hogy szép legyél és legyen stílusod is. Minden lehetséges.

R: Hogyan definiálja a szépséget?

IA: Létezik a szépségnek definíciója? Nem tudom. Azt mondják, hogy a szemlélő szemében dől el a dolog. Különböző kultúrákban más és mást jelent a szépség. Azt hiszem ez egy kultúra függő dolog. A szépség egy belső ragyogás. Nem tudom definiálni, felismerem, ha látom.

Trendek

R: Van olyan híresség, akinek a stílusa lenyűgözi?

IA: Nincs.

R: Mi lenne az első dolga, ha Donald Trump öltözködési tanácsadója lenne egy napra?

IA: Valószínűleg elküldeném fodrászhoz.

R: Van valami, amit szívesen látna az Oscar díjátadó vörös szőnyegén?

IA: Nem szeretem a vörös szőnyeget, mert mindig mindenki ugyanúgy néz ki. Először is az összes sztárocskát valaki felöltözteti, tehát olyanok, mint a manökenek. Ebben nincsen semmi eredeti. Azokat az embereket szeretem, akik hitelesek és kifejezik saját magukat.

„Az embereknek nem szabadna ennyit foglalkozni a trendekkel. A trend üzlet. Csak azért, mert valami trendi, még nem jelenti azt, hogy rajtad jól mutat. Olyan sok divat-áldozat van, akik meglátnak egy ruhát Angelina Jolie-n a vörös szőnyegen és azt hiszik, hogy ha felveszik, átváltoznak tőle. Jajj.” – I.A.

Forrás: pinterest

Sors és Isten

„Az igazán értékes dolgok nem jönnek könnyen. Nincs ingyen ebéd. Azon a napon váltam felnőtté, amikor ezt megtanultam. Mindennek megvan az ára, legyen az pénz, idő, tapasztalat, szerelem, bármi. De semmit nem adnak ingyen.”

R: Az emberek általában azért akarnak híresek lenni, hogy híresek legyenek. Önnel a híresség egyszerűen csak megtörtént – látszólag véletlenül.

IA: Az életemben minden fontos dolog a véletlen műve volt. Soha nem terveztem semmit, soha nem készítettem üzleti tervet. Ha valami megtörténik, akkor megtörténik, de ha nem, azt sem bánom. Nyitottnak kell maradni és előnyt kovácsolni a dolgokból.

R: Mi az első dolog, amit reggelente csinál?

IA: Azt mondom: Köszönöm Istenem!

R: Vallásos?

IA: A magam módján igen. Nem járok templomba, nem követek szokásokat, de hiszek Istenben és imádkozom.”

Női elnök

R: Szeretné, ha az USA-nak női elnöke lenne? Mit gondol, ez hogyan változtatná meg az országunkat?

IA: Szerintem ez egy baromság. Mi köze ehhez a nemeknek? Egy olyan elnökre van szükségünk, aki tudja mit kell tennie. Csak mert nő, vagy férfi, vagy fekete, vagy fehér, vagy rózsaszín, miköze van ehhez? Kvalifikáltnak kell lennie.

Család vs. karrier

Irisnak és a férjének soha nem született gyermeke, mely részükről egy tudatos döntés volt. Ennek hátterében Irisnak az a filozófiája állt, hogy mindent nem kaphatunk meg az életben, úgy gondolja nem lehetséges helyt állni egyszerre édesanyaként és karriert építő nőként. Erre a konklúzióra saját gyermekkori tapasztalata alapján jutott. Tizenegy éves volt, mikor édesanyja saját divatüzletet nyitott, és onnantól nem sok ideje maradt Iris-ra. Innentől a nagymamája nevelte leginkább, amit ő borzasztóan nehezményezett, úgy élte meg, hogy az édesanyját elvették tőle.

R: Mit gondol a nők képesek karriert építeni és családanyaként is jól helyt állni egy időben?

IA: Ez nem lehetséges.

R: Néhány nő azt gondolja, hogy ez lehetséges.

IA: Ezért idegroncsok és járnak pszichológushoz és hasonlók. Szerintem gyermeket szülni, kivenni a szülési szabadságot, majd visszamenni dolgozni teljes munkaidőben, nem tisztességes a gyerekkel és saját magaddal szemben sem. Én anno tudtam, hogy utazni szeretnék, karriert szeretnék és keményen dolgozni. Minden egyszerre nem lehetséges, hacsak nem szeretnéd őrületbe kergetni saját magad.

Forrás: webelieveinbeauty.com

„Törj ki a megszokott keretekből! Rengeteg dolog van azon kívül. Légy Önmagad! Tedd a dolgod! De ne feledd, ehhez kell egy dolog, amit tehetsz.” /Iris Apfel, nyugdíjas sztárocska/

 

 

***
Források:


http://www.hungertv.com/feature/the-interview-iris-apfel/
Iris Apfel on Fake Fur, Uggs, and How Red Carpet Dressing Became So Boring
http://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/25155/1/six-nuggets-of-wisdom-from-fashion-icon-iris-apfel
http://fashionista.com/2015/01/alexis-bittar-spring-2015-campaign
https://en.wikipedia.org/wiki/Iris_Apfel










This entry was posted in: Blog HU, Kultúra & Utazás, Nőnek lenni

by

//EN// I am a Hungarian woman living on the Greek Dodecanese archipelago where I have been researching the characteristics of the local landscape and culture since 2015. This journey and work on the Aegean sea gives me the fuel to share what I've found: through written materials (on this blog and at other venues), and to create artworks of pressed flowers and herbs which is a great botano-mythical journey, a worship in the great temple of Mother nature that widens my whole world each day a bit more. My interests: human integrity, interactions between a culture and an individual, recognizing and understanding nature's orderly movements and the cosmic patterns in the human (body and psyche) and their interconnectedness with the non-human world, mythology & archetypes, the Great Mother archetype, women's health, and healing through rebonding with nature (especially with the plant world). //HU// Főként a szavak és a képek nyelvén közlő, önálló utat kijárni próbáló, gondolkodó, örökösen válaszokat kereső embernek tartom magamat. Jelenleg Rodosz szigetén élek, ahol 2015 óta próbálom megfejteni a Mediterránum ezen szegletének (engem mágnesként fogva tartó) géniuszát a helyi természetben, szociokulturális vonásokban, egyéni történetekben - valamint próbálom megfejteni saját folytonosan formálódó viszonyulásomat e költészettől parázsló tájhoz, annak ambivalens jelenkori kultúrájához. Ez a kimeríthetetlen felfedező munka lett írásaim (és egyben önismeretem) epicentruma. A Rodoszi Herbárium pedig a görög szigetek természeti gazdagságának és éteri szépségének egyszerre megidézési- és megismerési kísérlete. A helyi növények gyűjtésével, préselésével és képekké alakításával nem csak a teremtés szépségében gyönyörködöm, hanem segít kapcsolódnom a fény útjához, a vegetáció diverzitásához és ritmusához, mitikus történetek, archaikus elfeledett bölcsességekhez, tudattalanomban szunnyadó képekhez, kozmikus analógiákhoz, és mindezen keresztül saját lényegemhez.

1 Comment

  1. Pingback: 15 kávézó Rodosz városban – és egy kis “szociográfia” a görög kávézásról tudatos utazóknak | Ilios art

Szólj hozzá Te is! / Tell us your opinion!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.